Pemanfaatan Wordwall dalam Pembelajaran Blended Learning

Authors

  • Harni Harni IAIN PALOPO
  • Eptasari Epitasari IAIN Palopo
  • Mudrika Mudrika
  • Nur Cholis Arif IAIN Palopo

DOI:

https://doi.org/10.58230/ijier.v1i2.94

Keywords:

wordwall, Blended Learning, educational technology

Abstract

This research evaluates the use and benefits of Wordwall in blended learning, which combines face-to-face and online methods to increase educational flexibility and accessibility. The Systematic Literature Review (SLR) method is used to analyze journal articles from various databases such as Research Gate, Google Scholar, and ERIC. The nine most relevant articles were analyzed, showing that Wordwall is effective in increasing students' learning motivation, participation and learning outcomes. Wordwall, a browser-based application, provides interactive activities that enrich the learning experience and build positive traits such as discipline and responsibility. These findings recommend the use of Wordwall to maximize learning outcomes in a blended learning context, both online and offline

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eptasari Epitasari, IAIN Palopo

Sebagai Mahasiswa Prodi Pendidikan Agama Islam, semester 6

Mudrika Mudrika

sebagai mahasiswa prodi Pendidikan Agama Islam, semester 6

Nur Cholis Arif, IAIN Palopo

sebagai mahasiswa prodi Pendidikan Agama Islam, semester 6

References

Cahyono, B. T., Bintoro, I. N., & Nugroho, W. (2022). Pemanfaatan E-Learning Platform Wordwall untuk Menunjang Pembelajaran Daring bagi Guru TK di Kabupaten Banyuwangi. Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), Article 1.

Hertina, D., M, N., Gaspersz, V., Nainggolan, E. T. A., Rosmiati, R., Sanulita, H., Suhirman, L., H, L. P., Prisusanti, R. D., Ahmad, A., & Ferdinan, F. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif Era Digital: Teori dan Penerapan (1 ed.). PT. Green Pustaka Indonesia.

Hikam, C. S., & Setiawan, A. (2024). Wordwall Website: Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Merespon Era Digital. Journal on Education, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5679

Inovatif, R. guru. (2022). Game Edukasi Wordwall, Solusi Mengatasi Kejenuhan dalam Pembelajaran. https://guruinovatif.id/@redaksiguruinovatif/game-edukasi-wordwall-solusi-mengatasi-kejenuhan-dalam-pembelajaran

Janah, B. U., & Ristianah, N. (2024). Penerapan Metode Blended Learning dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Sasana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 121–128. https://doi.org/10.56854/sasana.v2i2.318

Nisaurrasyidah, I., Soeteja, Z., & Prawira, N. (2021). Penggunaan Media Wordwall Saat Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Di Smp. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 10, 468. https://doi.org/10.24114/gr.v10i2.27502

Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), Article 5. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.880

Utami, A. D. D., Marini, A., Nurcholida, N., & Sabanil, S. (2022). Penerapan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3365

Wafiqni, N., & Putri, F. M. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas. 1(1).

Waliulu, Y. S., Wahid, W., Arif, H. M. A., Mokoginta, D., Novita, R., Rukhmana, T., Deni, A., Sentryo, I., Prastawa, S., & Iswahyudi, M. S. (2023). Pendidikan dalam Transformasi Digital. Cendikia Mulia Mandiri.

Downloads

Published

2024-06-30