Penerapan Media Evaluasi Berbasis Wordwall Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IX di SMP

Authors

  • Dhia Azizah Faisal Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Mutmainnah
  • Annisa Fadhilah
  • Suci Wahdaniya

Keywords:

media evaluasi, kedisiplinan, pendidikan agama islam, wordwall

Abstract

The development of learning technology today is still not much used by educators in schools in dealing with the problems faced. The research is aimed at applying wordwall media to improve the discipline of students. This research is a kind of classroom action study involving 17 pupils. The data was collected using observation sheets and validation sheet analysed through quantitative descriptive to determine the improvement of data between cycles. The results of the study showed media expert validation of 75% and of material expert of 100% so obtained final validation with 87.5% of categories very valid. Between cycle I and cycle II the research found a rather significant improvement namely cycles I by 47% and 70% in cycles II, thus achieving the standard of research success in improving discipline and it was concluded that the application of wordwall media can improve the discipline of pupils especially in class IX B middle school 5 Palopo State.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelia, I., & Mitra, O. (2021, Juli). Permasalahan Pendidikan Islam di Lembaga Pendidikan Madrasah. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(1), 32-45.

Aprinastuti, C. (2023). Special Book for Media Tutorial ICT-Based Learning. Yogyakarta: Stiletto Book.

Hasriadi, H. (2020). Pengaruh E-Learning Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Agama Islam. Iqro': Jurnal of Islamic Education, 3(1), 59-70.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran, Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Peserta Didik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.

Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (IPTEK) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(1), 101-109.

Muthmainnah, Fatmawati, & Khairani, M. (2022). Pemanfaatan Dan Pengembangan Media Pembelajaran. Jawa Barat: CV Media Sains Indonesia.

Nuraini. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Inklusi dan Sekolah Luar Biasa. Jawa Barat: CV. Jejak.

Payadnya, I. P. A. A. (2022). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Yogyakarta: Deepublish.

Rahmah, A. P., & Hilmawan, M. R. (2021, Juli). Faktor-Faktor Internal yang Mempengaruhi Kedisiplinan; Pembawaan, Kesadaran, Minat dan Motivasi, serta Pola Pikir. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 1-5.

Saputri, D. D., Fatih, M., & Alfi, C. (2023). Pengembangan Soal Evaluasi Melalui Game Wordwall Untuk Meningkatkan Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1288-1300.

SMP, Tim Direktorat Pembinaan. (2017). Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sukarniawati, Mery, S., & Abdul, W. (2020). Pengembangan Materi Pendidikan Agama Islam Berbasis Budaya Lokal di SDN 15 Tebedak Landak Kalimantan Barat. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 220-239.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Malang: Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Susilo, H., Chotimah, K., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Utami, A. D., Marini, A., Nurcholida, & Sabanil, S. (2022, Juni 1). Penerapan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6855-6865.

Wicaksono, A. G. (2020). Belajar dan Pembelajaran: Konsep Dasar, Teori, dan Implementasinya. Surakarta: UNSRI Press.

Downloads

Published

2024-02-28