Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (TGT) Dalam Melatih Berfikir Kritis Peserta Didik

Authors

  • qurrotulayunsufyan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Mohammad Sugi Hartono UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.58230/ijier.v1i1.58

Keywords:

Learning Models, Team Games Tournaments, Critical Thinking, Mathematics

Abstract

Critical thinking skills in mathematics are very important to develop, for this reason it is necessary to have a mathematics learning process that involves students actively, especially in the learning process in the classroom. The aim of this research is to determine the level of students' critical thinking abilities in learning using the Teams Games Tournament (TGT) model, as well as to determine the factors that inhibit and support learning using the Teams Games Tournament (TGT) learning model. The type of research used is qualitative research. Data collection techniques use observation. Meanwhile, the data analysis technique used is descriptive interpretative. The results of the research show that the Teams Games Tournament (TGT) learning model really helps students understand the learning material. One of the things that supports learning using the Teams Games Tournament (TGT) model is the supporting media used, while the inhibiting factor in learning using the Teams Games Tournament (TGT) model is the lack of time in carrying out the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, S. W., &Alpian, Y. (2019). Penerapan Metode Teams Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 9(2), 181-193. DOI: https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.5086

Anugraheni, I. (2017). Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Proses Belajar Guru-Guru Sekolah Dasar. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p205-212 DOI: https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p205-212

Febrianti, N. (2020). Penggunaan Metode Pembelajaran TeamGames Tournament dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal al-Bahtsu, 5(2), 106-118

Hamdani, M. S., Mawardi, & Wardani, K. W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas 5 untuk Peningkatan Keterampilan Kolaborasi. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 440-447. DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.21778

Hermawan, A., & Rahayu, T.S. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik dan Model Team Games Tounament Terhadap Motovasi Belajar Siswa Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.386 DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.386

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-isu Metodis dan Paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lailatifah, S. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran TGT dan STAD ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Matematika-S1. 7(5) DOI: https://doi.org/10.25273/jems.v5i2.2013

M, H., B.A, P., & P, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Melalui Metode Eksperimen. Jurnal Procceding Biology Education Conference, 16(1), 39-145

Maulana. (2017) Konsep Dasar Matematika dan Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis –Kreatif. Sumedang: UPI Sumedang Press

Muhtar, M. (2020). Peningkatan Minat Belajar Siswa dengan Metode TGT (Teams Games Tournament) pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas V B MI Nurul Huda Sidoarjo. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 13(1), 57-73 DOI: https://doi.org/10.37812/fikroh.v13i1.59

Nasrudin. (2019). Penerapan Metode TGT (Team Game Tournament) Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Bandar Baru. Jurnal Sains Riset, 9(1), 56-68 DOI: https://doi.org/10.47647/jsr.v9i1.51

Ni Wy. Arini, N. M. R. D. P. P. (2013). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR IPA. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1). https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v1i1.897

Rahmawati, R. (2018). Teams Games Tournament (TGT) Sebagai Strategi Mengaktifkan Kelas denga Mahasiswa yang Mengalami Hambatan Komunikasi. JPK (Jurnal Pendidikan Khusus), 14(2), 70-76 DOI: https://doi.org/10.21831/jpk.v14i2.25169

Setiawan, Z., Lastya, H. A., & Sadrina. (2021). Penerapan TGT (Team Games Tournament) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Kelas X Teknik Instalasi Tenaga Listrik SMKN 2 Sigli. Jurnal Edukasi Elektro, 5(2), 131-137 DOI: https://doi.org/10.21831/jee.v5i2.41437

Slavin, R.E. (2010). Cooperative Learning (Riset dan Praktik). Bandung: Nusa Media DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00494-2

Surata, I. G., Agung (2013) Pengaruh Model Kooperatif STAD Berorientasi Open-Ended Problem terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha. https://doi.org/10.23887//JJPGSD.VIII.688

Sururi, I., & B S, A. W. (2022). Teams Games Tournament (TGT) Sebagai Metode Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Pada Siswa Madarasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP), 6(2), 2414-2420. DOI: https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3139

Winoto, Y. C., & Prasetyo, T. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning dan Discovery Learning terhadap kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.348 DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.348

Downloads

Published

2024-05-27