Pengaruh Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Kualitas Pendidikan di SMP Negeri 3 Palopo

Authors

  • Dita Yoni Rasidin Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • St Marwiyah Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Nur Fakhrunnisaa Institut Agama Islam Negeri Palopo

Keywords:

Learning Technology, Islamic Religious Education, Education Quality

Abstract

This study aims to examine the influence of technology use in Islamic Religious Education (PAI) learning on the quality of education at SMP Negeri 3 Palopo. The research employed a quantitative approach with a survey method. The sample consisted of 29 seventh-grade students selected randomly. Data were collected through questionnaires and documentation. Data analysis used simple linear regression. The results show a positive and significant influence of technology use in PAI learning on education quality, with an R square value of 0.653, indicating that technology use accounts for 65.3% of the variance in education quality. The study concludes that integrating technology in PAI learning significantly contributes to improving education quality. However, challenges such as teacher readiness and infrastructure limitations were identified. The findings emphasize the need to optimize technology use in PAI learning while enhancing teacher competencies and infrastructure support to maximize its benefits for the learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, A. (2023). Integrasi Media Dan Teknologi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Amanah Ilmu: Jurnal Kependidikan Islam, 3(1), 13–23.

Arisanti, D., & Subhan, M. (2018). Pengaruh penggunaan media internet terhadap minat belajar siswa muslim di smp kota pekanbaru. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(2), 61–73.

Fitriyadi, H. (2013). Integrasi teknologi informasi komunikasi dalam pendidikan: Potensi manfaat, masyarakat berbasis pengetahuan, pendidikan nilai, strategi implementasi dan pengembangan profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(3). https://journal.uny.ac.id/index.php/jptk/article/view/3255

Hakim, M. N., & Abidin, A. A. (2024). Platform Merdeka Mengajar: Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Vokasi dan Pengembangan Guru. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 68–82.

Isti’ana, A. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302–310.

Khofifah, K., Putri, N. R., Jannah, F., & Astuti, N. Y. (2024). Peran Teknologi Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Al-Affan, 4(2), 218–223.

Mafruhah, S., Sulistiani, I. R., & Mustafida, F. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis aplikasi (kahoot) terhadap hasil belajar siswa kelas XI di SMAI Al-Maarif Singosari Malang. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 4(7), 23–29.

Muis, A. A. (2021). Peranan internet sebagai sumber belajar dalam meningkatkan minat belajar Pendidikan Agama Islam peserta didik kelas XI di SMA Muhammadiyah Parepare. Jurnal Al-Ibrah, 10(1), 189–222.

Munawir, A., Yaumi, M., Sulaiman, U., & Rahman, U. (2023, August 24). Teachers’ Perceptions of Integrative Thematic Teaching Materials in Learning Local Wisdom Values. The 1st International Conference on Science and Islamic Studies (ICOSIS-2023). The 1st International Conference on Science and Islamic Studies (ICOSIS-2023). https://proceedings.uin-alauddin.ac.id/index.php/icosis/icosis2023/paper/view/1011

Rimawati, E., & Harjanto, S. (2017). Pengaruh persepsi guru smp terhadap minat memanfaatkan internet sebagai sumber belajar. Jurnal Ilmiah SINUS, 15(1). https://p3m.sinus.ac.id/jurnal/index.php/e-jurnal_SINUS/article/view/263

Salsabila, U. H., Ramadhan, P. L., Hidayatullah, N., & Anggraini, S. N. (2022). Manfaat Teknologi Dalam Pendididkan Agama Islam. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(1), 1–17.

Sarnoto, A. Z., Hidayat, R., Hakim, L., Alhan, K., Sari, W. D., & Ika, I. (2023). Analisis penerapan teknologi dalam pembelajaran dan dampaknya terhadap hasil belajar. Journal on Education, 6(1), 82–92.

Sunandi, I., Juliati, J., Hermawan, W., & Ramadhan, G. (2023). Dampak Integrasi Teknologi pada Pengalaman Belajar Mahasiswa Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3046–3054.

Syarifudin, A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Edukatif, 9(2), 78–95.

Tanwir, T., Abd Rahman, F., & Thaha, S. (2018). Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Ict Terhadap Hasil Belajar Pai Peserta Didik Pada Smk Negeri 1 Kota Parepare. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 11–36.

Downloads

Published

2024-09-11

How to Cite

Yoni Rasidin, D., Marwiyah, S., & Fakhrunnisaa, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Kualitas Pendidikan di SMP Negeri 3 Palopo. Albirru: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Dasar, 2(3), 7–11. Retrieved from https://ssed.or.id/journal/albirru/article/view/248