Pengembangan Media Smart Balon Rukun Islam dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar Negeri 95 Bulo

Authors

  • Fatmawati Ramadani Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • St Marwiyah Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Arifuddin Institut Agama Islam Negeri Palopo

Keywords:

Learning Media, Smart Balloons, Islamic Religious Education

Abstract

This study discusses the development of smart balloon media for the pillars of Islam in learning Islamic religious education for grade I students (study at public elementary school (SDN) 95 Bulo, Walenrang district. This study aims to: 1) To determine the process of developing smart balloon media for the pillars of Islam, 2) To determine the validity of smart balloon media for the pillars of Islam, 3) To determine the effectiveness of smart balloon media for the pillars of Islam in learning Islamic religious education. This type of research is Research and Development (R&D), using the ADDIE development model. The data collection techniques used are: learning media validation sheets, test sheets to test effectiveness, and documentation. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis technique, namely analysis of the validity of learning media and analysis of the effectiveness of learning media. The results of this study indicate that 1) the development stage in this study uses the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation), 2) the validity of the smart balloon media of the pillars of Islam in the assessment of media expert validators (72.5%) with a valid category, material experts (97.5%) with a very valid category and language experts (75%) with a valid category, 3) The effectiveness test of the smart balloon media of the pillars of Islam from the pre-test and post-test scores of students obtained an average N-Gain score of 0.62 with a percentage of 62% with a moderate category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abusiri, A. (2017). Media Pembelajaran dan Upaya Membangun Kesadaran Belajar Siswa. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 13(1), Article 1. https://doi.org/10.47466/hikmah.v13i1.81

Angguntari, Y. P., & Nugraha, J. (2019). Pengembangan Papan Permainan Ludo sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Kompetensi Dasar Menganalisis Persyaratan Personil Administrasi Kelas X OTKP di SMK Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 7(3), 43–50.

Arsyaf, F., Usman, H., Aunurrahim, M., & Yulianingsih, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran e-Flashcard Berbasis Website untuk Pembelajaran IPA SD. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 2(3), 349–357. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v2i3.756

Azimah, N., & Dafit, F. (2022). Pengembangan Media Lift the Flap Book pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i2.51391

Budiman, A. (2013). Efisiensi Metode dan Media Pembelajaran dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta’dib, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i1.514

Duryat, M. (2021). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Penguatan Pendidikan Agama Islam Di Institusi Yang Bermutu Dan Berdaya Saing. Penerbit Alfabeta.

Eliyantika, E., Witono, A. H., & Jiwandono, I. S. (2022). Penggunaan media pembelajaran guru kelas IV SDN Kemiri tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1315–1326.

Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Lestari, R., Rustan, E., & Munir, N. P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Audio Visual untuk Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Refleksi, 12(4), Article 4.

Masruddin, M., & Munawir, A. (2021). THE EFFICACY OF TREASURE HUNT GAME WITH LUWU LOCAL CULTURE BASED IN TEACHING ENGLISH VOCABULARY AND INTRODUCING CULTURES HERITAGES OF LUWU AT SMPIT AL HAFIDZ KOTA PALOPO. Kongres Internasional Masyarakat Linguistik Indonesia, 204–208. https://doi.org/10.51817/kimli.vi.51

Munawir, A. (2020). Penguasaan Konsep Arah Mata Angin dengan Metode Treasure Hunt di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.58230/27454312.36

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jep.v8i1.706

Riyanto, Y. (2001). Metodologi Penelitian Pendidikan. SIC.

Syafarina, S., Supriadi, U., & Fakhruddin, A. (2024). Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam bagi Anak Tunarungu di Sekolah Luar Biasa. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 521–535.

Yaumi, D. M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Prenada Media.

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Ramadani, F., Marwiyah, S., & Arifuddin. (2024). Pengembangan Media Smart Balon Rukun Islam dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar Negeri 95 Bulo . Albirru: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 33–40. Retrieved from https://ssed.or.id/journal/albirru/article/view/225