Pengembangan Media Pembelajaran Media Spin Game pada Materi Salat Kewajibanku Siswa Kelas III di Sekolah Dasar

Authors

  • Alfika Iswar Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • A Riawarda Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Ismail Ismail Institut Agama Islam Negeri Palopo

Keywords:

Learning Media, Spin Game, My Obligatory Prayers

Abstract

This study aims to: (1) find out the stages of spin-game learning media development.   (2) Find out the validity of the spin game learning media on my obligatory prayer material that has been developed to meet valid criteria. (3) Find out the practicality of spin game learning media on my obligatory prayer material that has been developed to meet practical criteria. This type of research is called Research and Development (R&D), which refers to the ADDIE development model, which consists of five stages: analysis, design, development, implementation, and evaluation. Data collection techniques in this study are observation, interviews, documentation, and questionnaires. The data analysis techniques are qualitative descriptive analysis and quantitative descriptive analysis. The results of this study indicate that the Spin Game learning medium is very valid for use in the My Obligatory Prayer material, based on the assessments of media experts (94.2%), material experts (91.7%), and language experts (87.5%), with an average of 91.5%. This medium is also very practical, as seen from the responses of students (95%) and teachers (88.4%). So, the Spin Game is declared very valid and very practical for grade III students of SDN 042 Radda.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Destia, D., Vera, C. O., Firdaningsih, C., Wuriyani, D. S., & Rudyanto, H. E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Spin Game Berbasis Powerpoint Interaktif Pada Materi Tema 7 Subtema 1 Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(2). Https://Doi.Org/10.20961/Jdc.V7i2.74758

Ibrahim., A. (2018). Metodologi Penelitian. Gunadarma Ilmu.

Idris, Rusmala, A. Z. (2020). Rancang Bangun Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Budaya Sulawesi Selatan Berbasis Multimedia. 21(1).

Iliescu, D., & Greiff, S. (2021). On Consequential Validity. European Journal Of Psychological Assessment, 37(3). Https://Doi.Org/10.1027/1015-5759/A000664

Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Bintang Sutabaya.

Munawir, A. (2020). Penguasaan Konsep Arah Mata Angin Dengan Metode Treasure Hunt Di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.58230/27454312.36

Munawir, A., Yaumi, M., Sulaiman, U., & Rahman, U. (2024). Integrating Local Wisdom In Elementary Education: Evaluating The Impact Of Thematic Curriculum In Palopo City. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 9(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.24042/Tadris.V9i1.17105

Nawangwulan, M. D., Anggraeni, R. N., Bahiyyah, K., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Media Interaktif Spin Game Dalam Meningkatkan Pemahaman Tentang Pemimpin Dalam Islam Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2).

Ningsih, Y. S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Spinning Wheel Terhadap Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Muhammadiyah 21 Medan. Repositori.Umsu.Ac.Id, 3.

Okpatrioka. (2023). Research And Development (R & D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1).

Pagarra H & Syawaludin, Dkk. (2022). Media Pembelajaran. Dalam Badan Penerbit UNM.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1).

Rahmawati, R. (2020). Modifikasi Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Penguasaan Simple English Vocabulary Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. Serang: Universitas Pendidikan Indonesia.

Sugiyarta, S., Prabowo, A., Ahmad, T. A., Siroj, M. B., & Purwinarko, A. (2020). Identifikasi Kemampuan Guru Sebagai Guru Penggerak. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2).

Tri Septiani, Y., Destiniar, & Putri Dewi Nurhasana. (2023). Pengembangan Media Permainan Spin (Roda Putar) Pada Materi Bangun Datar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 6 Rambang. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2). Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V9i2.1272

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Journal On Education, 5(2), 3928–3936. Https://Doi.Org/10.31004/Joe.V5i2.1074

Zahra, A., Syachruroji, A., & Rokmanah, S. (2023). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Melalui Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3).

Downloads

Published

2024-07-27

How to Cite

Iswar, A., Riawarda, A., & Ismail, I. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Media Spin Game pada Materi Salat Kewajibanku Siswa Kelas III di Sekolah Dasar. Albirru: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 19–26. Retrieved from https://ssed.or.id/journal/albirru/article/view/220