Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Board Games untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Binatang Halal dan Haram pada Siswa Kelas VI A Sekolah Dasar Negeri 258 Sinongko
Keywords:
Learning Media, Ludo Board Games, Halal and Haram AnimalsAbstract
This article presents the findings of a study on the development of Ludo Board Game materials focusing on halal and haram animals for Class VI A at SD Negeri 258 Sinongko. The research aimed to identify the stages of development, assess the validity, and evaluate the effectiveness of these materials in teaching Islamic Religious Education. Utilizing the ADDIE model within a Research and Development (R&D) framework, the study involved Class VI A students and employed observation, questionnaires, interviews, and documentation for data collection. Analysis methods included needs assessment and quantitative descriptive analysis. The results demonstrated that the Ludo Board Game materials were highly feasible, receiving validation scores of 94% from media experts, 93% from content and language experts, and 94% from educational specialists, with student responses indicating a 95% feasibility. Additionally, the materials were deemed effective, showing a participant achievement gain of 79%.
Downloads
References
Abusiri, A. (2017). Media Pembelajaran Dan Upaya Membangun Kesadaran Belajar Siswa. Hikmah: Journal Of Islamic Studies, 13(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.47466/Hikmah.V13i1.81
Agustin, A., Yahmin, Y., & Pujiharti, Y. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Dari Pembelajaran Konvensional Menjadi Pembelajaran E-Learning Mahasiswa Prodi Pendidikan Sejarah Ikip Budi Utomo Malang Di Era Perkembangan Tehnologi Dan Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Ikip Budi Utomo, 1(01), Article 01. Https://Doi.Org/10.33503/Prosiding.V1i01.1104
Albina, M., Safiâ€Tmi, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), Article 4. Https://Doi.Org/10.46576/Wdw.V16i4.2446
Angguntari, Y. P., & Nugraha, J. (2019). Pengembangan Papan Permainan Ludo Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Persyaratan Personil Administrasi Kelas X Otkp Di Smk Negeri 10 Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 7(3), 43–50.
Arfandi, M. S., Nasution, W. N., & Halimah, S. (2023). Kemampuan Membaca Dan Menghafal Alquran Santri Melalui Penguasaan Kitab Tuhfatul Athfal. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), Article 3. Https://Doi.Org/10.32832/Tadibuna.V12i3.10967
Azimah, N., & Dafit, F. (2022). Pengembangan Media Lift The Flap Book Pada Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.23887/Jippg.V5i2.51391
Branch, R. M. (T.T.). Instructional Design: The Addie Approach. Diambil 28 April 2024, Dari Https://Link.Springer.Com/Book/10.1007/978-0-387-09506-6
Fitria, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayan Islam Materi Sejarah Nabi Muhammad Saw Membangun Masyarakat Berekonomi (Studi Di Mts Nurul Falah Tangerang) [Diploma, Uin Smh Banten]. Https://Repository.Uinbanten.Ac.Id/7838/
Kisma Khairah, K. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Ludo Game Pada Materi Kelangkaan Kelas X Akuntansi Di Smk Negeri 01 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu [Phd Thesis, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau]. Http://Repository.Uin-Suska.Ac.Id/77224/
Munawir, A. (2020). Penguasaan Konsep Arah Mata Angin Dengan Metode Treasure Hunt Di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.58230/27454312.36
Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran Yang Menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.21831/Jep.V8i1.706
Pralisaputri, K. R., Soegiyanto, H., & Muryani, C. (2016). Pengembangan Media Booklet Berbasis Sets Pada Materi Pokok Mitigasi Dan Adaptasi Bencana Alam Untuk Kelas X Sma (Eksperimen Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 8 Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015). Geoeco, 2(2), Article 2. Https://Jurnal.Uns.Ac.Id/Geoeco/Article/View/8930
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), Article 1.
Putri, D. K., Sulianto, J., & Azizah, M. (2019). Kemampuan Penalaran Matematis Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah. International Journal Of Elementary Education, 3(3), Article 3. Https://Doi.Org/10.23887/Ijee.V3i3.19497
Qodir, A. (2017). Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 4(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.33650/Pjp.V4i2.17
Silmi, T. A., & Hamid, A. (2023). Urgensi Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. Inspiratif Pendidikan, 12(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.24252/Ip.V12i1.37347
Ulfa, M., Tembang, Y., & Palittin, I. D. (2022). Layakkah Media Papan Ludo Digunakan Pada Muatan Ipa Untuk Siswa Sekolah Dasar? Mimbar Ilmu, 27(3), 383–390.
Yaumi, D. M. (2018). Media Dan Teknologi Pembelajaran. Prenada Media.