The Influence of the Managerial Competence of the Principal on Teacher Performance at MAS Al-Washliyah 22 Tembung

  • Filma Muhazri Sembiring Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia
  • Candra Wijaya Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia
Keywords: Managerial Competence, Teacher Performance, Principal

Abstract

This study aims to examine the Influence of Madrasah Principal Managerial Competence on Teacher Performance at MAS AL-Washliyah 22 Tembung using a quantitative method. The research design employed is correlational. There are two variables in this study, the independent variable being Principal Managerial Competence (X), and the dependent variable being Teacher Performance (Y). The results of the study indicate that in the partial t-test, the significance value (sig.) is 0.000 < 0.05. Therefore, it can be interpreted that there is a significant influence of madrasah principal managerial competence on teacher performance at MAS Al-Washliyah 22 Tembung. Furthermore, based on the statistical model Summary, the R Square value is 0.606 or 60.6%. Thus, it can be interpreted that the magnitude of the influence of madrasah principal managerial competence on teacher performance at MAS Al-Washliyah 22 Tembung is 60.6%. The magnitude of this influence is categorized as strong.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Adelia, A., Putri, S., Hidayat, M. T., & Sukron, M. (2021). 1419-5295-1-PB.pdf. Jurnal Basicedu, 5(5), 3625–3635.

Azkia, L. & R. (2022). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Risalah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(4), 1499–1507. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v8i4.381.

Bungin, B. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif (10th ed.). Prenadamedia Group.

Dewi, A. (2022). Kerjasama Guru dan Orang Tua dalam Menanamkan Akhlak Anak. Journal of Educational Research, 1(1), 41–60. https://doi.org/10.56436/jer.v1i1.5

Dzulfah, F. (2022). PENGARUH KOMPETENSI MANAJERIAL KEPALA SEKOLAH DAN MODEL SUPERVISI KLINIS TERHADAP KREATIVITAS MENGAJAR GURU. Tesis.

Hatmoko, J. H. (2015). SURVEI MINAT DAN MOTIVASI SISWA PUTRI TERHADAP MATA PELAJARAN PENJASORKES DI SMK SE-KOTA SALATIGA TAHUN 2013. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 4(4), 1729–1736.

Indonesia, R. (2003). Undang-undang (UU) tentang Sistem Pendidikan Nasional. Pemerintah Pusat.

Jamali, A., & Prasojo, L. D. (2013). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah, Lingkungan, Motivasi Guru, Terhadap Prestasi Siswa Sma Muhammadiyah Kota Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 1(1), 8–21. https://doi.org/10.21831/amp.v1i1.2309

Jaya, I. (2020). Penerapan Statistik Untuk Penelitian Pendidikan (2nd ed.). Prenadamedia Group.

Muhith, A. (2017). Dasar-Dasar Manajemen Mutu Terpadu Dalam Pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–152.

Mulyadi, D. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 (Revisi) Di Sekolah Menegah Atas Pada Mata Pelajaran Peminatan. Jurnal Pendidikan Glasser, 5(1), 7. https://doi.org/10.32529/glasser.v5i1.785

Sabrina, F. F., Darmiyanti, A., & BK, M. T. (2020). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Guru. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 239. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i2.16740

Salsabila, R. T. (2022). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMAN 10 Depok. Repository.Uinjkt.Ac.Id. Skripsi. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/54849

Siahaan, A. (2018). KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN (1st ed.). Cv. Widya Puspita.

Siahaan, A., Hidayat, R., & Rustam. (2019). Manajemen Lembaga Pendidikan Islam (1st ed.). LPPI Press.

Sugeng. (2012). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dan Budaya Sekolah terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kabupaten Kudus. Educational Management, 1(1), 63–70.

Susanto, H. (2013). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 197–212. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i2.1028

Tanjung, R., Hanifah, Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296.

Wijaya, C., & Hidayat, R. (2022). Manajemen Kinerja Pengelolaan, Pengukuran & Implementasi Di Lembaga Pendidikan (1st ed.). CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Wulandari, W. (2020). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di SMP Negeri 3 Tanggerang Selatan. Skripsi.

Yusutria, Hopid, A., Febriana, R., & Kholifah, N. A. (2022). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah (1st ed.). Jivaloka Mahacipta.

Published
29-07-2024
How to Cite
Sembiring, F. M., & Wijaya, C. (2024). The Influence of the Managerial Competence of the Principal on Teacher Performance at MAS Al-Washliyah 22 Tembung. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2897-2906. https://doi.org/10.58230/27454312.818