Exploration of The Principal's Transformational Leadership Style In Increasing Teacher Motivation
Abstract
This research explores the transformational leadership styles that principals employ in an effort to increase teacher motivation. Using a qualitative approach, this study seeks to understand in depth how school principals apply transformational leadership dimensions, such as idealistic influence, inspirational motivation, intellectual stimulation, and individual consideration, and analyze the impact on teacher motivation in carrying out duties and responsibilities. Data will be collected through participatory observations within the school environment, in-depth interviews with principals, teachers, and other stakeholders, as well as documentation studies of related documents. Data analysis will be carried out inductively, by identifying patterns, themes, and relationships that arise from the data obtained. This research is expected to provide a more comprehensive understanding of the implementation of transformational leadership styles by school principals in the context of education in Indonesia. Research findings can be a reference for school principals and other education stakeholders in formulating strategies and policies to increase teacher motivation, ultimately contributing to improving the overall quality of education.
Metrics
References
Balyer, A. (2012). Transformational leadership behaviors of school principals: A qualitative research based on teachers' perceptions. International Online Journal of Educational Sciences, 4(3), 581-591.
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Psychology Press.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications.
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2006). Transformational school leadership for large-scale reform: Effects on students, teachers, and their classroom practices. School Effectiveness and School Improvement, 17(2), 201-227.
Mulyasa, E. (2013). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Murtiningsih, M. (2016). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan iklim organisasi terhadap kinerja guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4(2), 147-156.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4th ed.). Sage Publications.
Sayadi, Y. (2016). The effect of dimensions of transformational, transactional, and non leadership on the job satisfaction and organizational commitment of teachers in Iran. Management in Education, 30(2), 57-65.
Viseu, J., Neves de Jesus, S., Rus, C., Canavarro, J. M., & Pereira, J. (2016). Teacher motivation, work satisfaction, and positive psychological capital: A literature review. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 439-461.
Wahyudi, A. (2012). Anteseden dan konsekuensi kepemimpinan transformasional pada kinerja guru. Jurnal Siasat Bisnis, 16(2), 153-166.
Copyright (c) 2024 Ahmad Rifai Siregar, Jodi Mahmud Siregar, Nadya Ramadhani, Nur Halimah Matondang, Arif Rahman, Deny Setiawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dengan mengirimkan naskah artikel, berarti penulis setuju dengan segala kebijakan yang ditetapkan oleh jurnal dan penerbit.
Penulis menyatakan bahwa:
- kebijakan ini telah diketahui dan disetujui bersama oleh semua penulis;
- naskah artikel belum dipublikasikan secara resmi sebelumnya di media ber-ISSN atau ber-ISBN yang terdaftar, kecuali dalam bentuk abstrak atau sebagai bagian dari materi kuliah, atau skripsi/tesis/disertasi yang tidak diterbitkan;
- naskah tidak sedang dalam proses editorial dan dipertimbangkan untuk publikasi di tempat lain;
- publikasi naskah ini telah disetujui oleh semua penulis, institusi afiliasi penulis, otoritas yang bertanggung jawab, dan lembaga di mana kegiatan telah dilakukan;
- naskah berisi materi yang aman dari pelanggaran hak cipta;
Perjanjian Hak Cipta dan Lisensi
- Penulis memiliki hak cipta dan hak kepemilikan lainnya yang terkait dengan artikel.
- Penulis memiliki hak dan diizinkan untuk menggunakan substansi artikel untuk karya-karya penulis berikutnya, termasuk untuk keperluan bahan/materi kuliah dan buku.
- Penulis menyerahkan hak publikasi pertama kepada jurnal dengan di bawah Lisensi Creative Commons (CC BY 4.0).
Pernyataan Lisensi CC BY 4.0
Anda diperbolehkan:
- Berbagi — menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun;
- Adaptasi — menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial.
Pemberi lisensi tidak dapat mencabut ketentuan di atas sepanjang Anda mematuhi ketentuan lisensi berikut ini.
- Atribusi — Anda harus mencantumkan nama yang sesuai, mencantumkan tautan terhadap lisensi, dan menyatakan bahwa telah ada perubahan yang dilakukan. Anda dapat melakukan hal ini dengan cara yang sesuai, namun tidak mengisyaratkan bahwa pemberi lisensi mendukung Anda atau penggunaan Anda.
- Tidak ada pembatasan tambahan — Anda tidak dapat menggunakan ketentuan hukum atau sarana kontrol teknologi yang secara hukum membatasi orang lain untuk melakukan hal-hal yang diizinkan lisensi ini.