Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Flashcard Multisensori Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar

Authors

  • Nurlaeli Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Firman Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Mirnawati Institut Agama Islam Negeri Palopo

Keywords:

Development, Multisensory Flashcards, Early Reading

Abstract

This thesis discusses the development of multisensory flashcard based interactive learning media for beginning reading material for grade 1 students at SDN 277 Sambirejo Lamasi sub sidtrict Luwu district. This research aims to : (1) Analyse the need for multisensory flashcard based interactive learning media in beginning reading subjects (2) Determine the level of validity of multisensory flashcard based interactive learning media in beginning reading subjects (3) Determine the practicality learning media in reading subjects trial start. The type of research used is R&D (Research and Development). The use of the ADDIE development model starts from the analysis, design, development, implementation and evaluation stages. The subjects in this research are grade 1 students for the 2024 academic year. The research object is the presentation of learning media using multisensory flashcard in the initial reading material for grade 1 students at SDN 277 Sambirejo. The data collection technique used is using a questionnaire sheet analysing teacher and student needs, validation data and practicality. Based on the resulth of the validity of the flashcard multisensory media which has been validated with categories including design experts getting a percentage score of 80% with the valid category. While material experts getting a percentage score of 94,5% in the very valid category. Very satisfying and positive results being 97,30% in the very practical category and the class teacher with the score obtained from the practicality test results being 93,33% in the very practical category. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agama, K. (2018). Al-Qur'an Al-Karim. Bogor: Unit Percetakan Al-Qur'an.

Amelia, C. (2019). Problematika Pendidikan di Indonesia. Jurnal, Vol. 3, Hal. 775-779.

Astuti, S. W. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kata Bergambar (Flashcard) untuk Melatih Kemampuan Membaca Pemulaan Kelas 1 SD/MI. Jurnal.

Batubara, H. H. (n.d.). Model Pengembangan Pembelajaran Adaptif di Sekolah Dasar. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 5, No. 1.

Budi Rahman, H. (n.d.). Peningkatan keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard pada Siswa Kelas 1 SDN Bajayau Tengah. Jurnal Prima Edukasi , Vol. 2, No, 2.

Ekayani, N. L. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universita Pendidikan Ganesha Singraja.

Handayani, S., & dkk. Manfaat Media Pembelajaran Edra Wimi untuk Melatih Kreatifitas Mahasiswa Fisika. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains dan Terapan, Vol. 1, No. 2, h. 66.

Hanida. (2014). Media Pembelajaran Kreatif Mendukung Pembelajaran Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Luxima Metro Media.

Haryati, S. (n.d.). Research & Develoment (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. Majalah Ilmiah Dinamika, 37(1), 15.

Hasan, M. (2021). Media Pembelajaran. Sukoharko: Tahta Media Group.

Indonesia, K. (1990). Undang-Undang Republik Indonesia Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Amas Duta Jaya.

Isran Rasyid Karo-Karo S., R. Manfaat Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan & Matematika, Vol. 7, No. 1.

Madiyantoro, H. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Di MI Guppy Kota Cirebon. Jurnal Of Education Research, Vol. 02, No. 03.

Mahmuda, S. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal An Nabighoh, Vol. 20, No. 01, h. 134-135.

Milawati. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Group.

Mile, R. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Peserta Didik Kelas I SDN 10 Kabila. Jurnal Normalita, Vol. 11, No. 1.

Munisah, E. Pengelolah Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal.

Munthe, A. P., & Sitinjak, J. V. (n.d.). Manfaat Serta Kendala Menerapkan Flashcard Pada Pembelajaran Membaca Permula. Jurnal.

Nadila Resti Cahyani, N. W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran E-Flashcard Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas 1 Sekolah Daar. Jurnal Elementaria Edukasi, Vol. 6, No. 4.

Nugroho Widiantoro, N. H. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar IPA Siswa 5 SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 7, No. 3.

Palahuddin, I. Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkas Widyawara.

Pito, A. H. (n.d.). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Alquran. Jurnal Diklat Teknis.

Pranowo, G. (2021). Pengembangan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 6, No. 2.

Pratama, A. P., & Hardini, A. T. (Tahun 2022). Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Lancar Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Konseling, Vol. 4, No. 6.

Puspasari, R., & Suryaningsi, T. Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Jurnal Of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, Vol. 3, No. 1.

Rafika. (2020). Metode Membaca Permulaan di Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Social Humanitiesm, and Education Studies (SHES) Conference Series, Vol. 3, No. 3.

Rahman Tanjung, a. u. Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Cerita Pendek Dengan Menggunakan Metode Talking Stick Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsimia, Vol. 1, No. 1.

Rahman, B., & Haryanto. Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I SDN Bajayu Tengah. Jurnal Prima Edukasi, Vol. 2, No. 2.

Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Pres.

Rodiah, B. F. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kata Bergambar (Flash Card) untuk Melatih Kemampuan Membaca Permulaan di SD Negeri 2 Bagik Payung. Jurnal Buletin Ilmiah Pendidikan, Vol. 2, No. 2.

Rohimah, D. R. Pengaruh Media Pembelajaran Flashcard Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas II SD Muhammadiyah Animas. Jurnal Papeda, Vol. 5, No. 1.

Sari, M. h. 6.

Siti Nurfadilah, P. R. (2023). Efektifitas Penggunaan Media Flashcard Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas Rendah. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, Vol. 09, No. 02.

Siwi Pawestri Apriliani, E. H. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Vol. 4, No. 4.

Suardi, M. (2012). Pengantar Pendidikan Teori dan Aplikasi. Jakarta: PT Indeks.

Sudjana, & Nana. (2019). Media Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Alsegindo.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Ulfa, N. M. Analisis Media Pembelajaran Flashcard Untuk Anak Usia Dini. Jurnal, Vol. 1, No. 1.

Vina Febriani, A. S. (2021). Upaya Meningkakan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas III SDN Kertamukti. Jurnal Karya Umum dan Ilmiah, Vol. 2, No. 1.

Wahyuddin, W. (2017). Pendidikan Sepanjang Hayat Menurut Perspektif Islam. SAINTIFIKA ISLAMIC.

Downloads

Published

2024-01-01

How to Cite

Nurlaeli, Firman, & Mirnawati. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Flashcard Multisensori Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Journal of Mathematics, Science Education, and Research, 1(1), 47–60. Retrieved from https://ssed.or.id/journal/jmser/article/view/74

Issue

Section

Articles