Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Unity 3D Pada Materi Tata Surya

  • Ni Wayan Suparmi STKIP Citra Bakti
  • Ngurah Mahendra Dinatha STKIP Citra Bakti
  • Maria Yuliana Kua STKIP Citra Bakti
Keywords: Unity 3D, Hasil Belajar, Tata Surya

Abstract

The research aims to determine: 1) The average learning outcomes of the control class; 2) Average experimental class learning outcomes; 3) The difference in the average learning outcomes of the control class and the experimental class. Experimental research method, with a quasi experiment with a one group pre-test and post-test design. Sampling used purposive sampling. Data collection techniques and tools use measurement techniques in the form of learning outcomes tests. Data analysis uses descriptive and inferential analysis. The research results show: 1) The average learning outcome for the control class is 72.93 in the good category. 2) The average learning result for the experimental class was 79.87 in the very good category. 3) The difference in the average learning outcomes of the control class and the experimental class using the t-test statistical test, namely Separated Variance, obtained tcount = 5.932 and ttable = 2.064 with a significance level of 0.05. So it can be concluded that there is a difference in the average learning outcomes of the control class and the experimental class.

 

Metrics

Metrics Loading ...

References

Akuba, dkk. 2023. Pengaruh Media Pembelajaran LCD Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Di SDN 15 Tilamuta Kabupaten Boalemo. JIMPS. Vol 8, No 3.

Budiyanto, A. K. (2016). Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL). Malang: UMM Press

Darmadi, H. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Daryanto. (2011). Media Pembelajaran (Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran). Yogyakarta: Gava Media.

Febiharsa, D., & Djuniadi. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif 3 Dimensi untuk Pembelajaran Materi Pengenalan Lingkungan pada Anak Usia Dini di Indonesia. Journal of Studies in Early Chilhood Education (J-SECE). 1(1): 75–84.

Haryadi, dkk. 2021. Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Attalim. Vol. 2– No. 1, 104-113.

Harsiwi, dkk. 2020. Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. vol. 4 no. 4. 775-1467.

Haidir, dkk. 2021. Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Video pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika. Vol 9, No 1.

Iskandar, S. M. (2004). Ilmu Pendidikan Alam. Yogyakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Kustandi, C. (2013). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kartini, dkk. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Redoks vol 3 no 2.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surachmad, W. (2003). Pengantar Interaksi Mengajar-Belajar Dasar dan Tekhnik Metodologi Pengajaran. Bandung : Tarsito.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Panjaitan, dkk. 2020. Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Vol 4, No 2.

Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Alquran. Jurnal Diklat Teknis. 6(2): 97–117.

Rahmattullah, Muhammad. 2011. Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Film Animasi Terhadap Hasil Belajar (Studi Eksperimen pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas VII SMPN 6 Banjarmasin). No 1 Vol 1412-565X.

Sarin, dkk. 2023. Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Juni : Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa. vol. 1 no. 3.

Wamiliana, Kurniasari, D., & Nugraha, J. S. (2013). Pembuatan Media Pembelajaran Pengenalan Tata Surya dan Exoplanet dengan Menggunakan Unity untuk Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Komputasi. 1(1): 47–57.

Published
03-08-2024
How to Cite
Ni Wayan Suparmi, Ngurah Mahendra Dinatha, & Maria Yuliana Kua. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Unity 3D Pada Materi Tata Surya. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 3193-3200. https://doi.org/10.58230/27454312.676