Peningkatan Kemampuan Membaca Intensif melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Investigasi Kelompok terhadap Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Muh. Faisal B. Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Edhy Rustan Institut Agama Islam Negeri Palopo
  • Mirnawati Mirnawati Institut Agama Islam Negeri Palopo

DOI:

https://doi.org/10.58230/socratika.v1i2.205

Keywords:

Cooperative Learning, Intensive Reading, Elementary School, Investigation Model Group

Abstract

This research aims to improve the ability of intensive reading through the application of cooperative cooperative learning model of group investigation in fourth grade students of Sekolah Dasar (SD) Negeri 4 Porehu, Kec. Porehu, Kab. Kolaka Utara. Using the approach of Classroom Action Research approach, this research was conducted in two cycles, with each cycle comprising of in two cycles, with each cycle consisting of four stages: planning, action and observation, observation, and reflection. Data were collected through observation, interviews, documentation studies, and tests. The results showed that in cycle I, the cooperative learning strategy had not been successful, with some students scoring below 70% some students who scored below 70%. However, in cycle II, with maximized implementation and improved strategies, no students scored below 70%, indicating success. Students who scored below 70%, indicating the success of the strategy. This research confirms the importance of an interactive and student-centered learning approach in interactive and student-centered learning approaches in improving elementary students' intensive reading skills.

Keywords: , , , 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, F. (2010). MENINGKATKAN MINAT MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR DENGAN METODE GLENN DOMAN BERBASIS MULTIMEDIA. Jurnal Penelitian Pendidikan, 27(1), Article 1. https://doi.org/10.15294/jpp.v27i1.194

Alfahmi, A. M. (2014). PENRAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TPS (THINK PAIR SHARE) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), Article 2.

Cresswell, J. W. (2010). Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Erita, S. (2016). BEBERAPA MODEL, PENDEKATAN, STRATEGI, DAN METODE DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13. DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v5i01.1257

Fanani, M. Z., Surahmat, S., Prasetyo, H. A., Hastuti, M. D. P., Rohim, B. N. F., Abdullah, A. A., & Alfarizi, A. S. (2021). Peningkatan Minat Belajar dan Minat Baca Siswa melalui Media E-Learning dan E-Library untuk Mendukung Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) pada Sekolah dan Madrasah di Kab/Kota Blitar Tahun 2020. AS-SUNNIYYAH, 1(01), Article 01.

Faujiah, N., Wahyudi, M., & Bahtiar, B. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE INVESTIGASI KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA FISIKA KELAS X MA RAUDLATUSSHIBYAN NW BELENCONG TAHUN PELAJARAN 2019/2020. KONSTAN - JURNAL FISIKA DAN PENDIDIKAN FISIKA, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.20414/konstan.v5i2.52 DOI: https://doi.org/10.20414/konstan.v5i2.52

Hanifah, N. (2014). Memahami Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Aplikasinya. UPI Press.

Harsono, A. S. R., Fuady, A., & Saddhono, K. (2012). PENGARUH STRATEGI KNOW WANT TO LEARN (KWL) DAN MINAT MEMBACA TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA INTENSIF SISWA SMP NEGERI DI TEMANGGUNG. BASASTRA, 1(1), Article 1.

Laila, I. (2021). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN METODE KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA MATERI AKHLAK TERCELA DI SMA. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 5(1), Article 1. DOI: https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v5i1.48734

Mariamah, M., Putrayasa, I. B. P. B., & Sudiana, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Inovatif Dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2797 DOI: https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2797

Meidawati, Y. (2014). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Tebimbing terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(2), Article 2.

Nurbaeti, N., Nuryanti, S., & Pursitasari, I. D. (2015). Hubungan Gaya Belajar Dengan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Kemampuan Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia di Kelas X SMKN 1 Bungku Tengah. Mitra Sains, 3(2), Article 2.

Nursuci, A. K., & Kaltsum, H. U. (2022). Penggunaan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3118 DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3118

Yulianto, H. (2020). Efektivitas Pembelajaran Investigasi Kelompok Berbantuan Peta Konsep Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Riemann: Research of Mathematics and Mathematics Education, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.38114/riemann.v2i2.48 DOI: https://doi.org/10.38114/riemann.v2i2.48

Downloads

Published

2024-06-26

How to Cite

Faisal B., M., Rustan, E., & Mirnawati, M. (2024). Peningkatan Kemampuan Membaca Intensif melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Investigasi Kelompok terhadap Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Socratika: Journal of Progressive Education and Social Inquiry, 1(2), 157–164. https://doi.org/10.58230/socratika.v1i2.205

Most read articles by the same author(s)